Blog adalah kependekan dari Weblog, istilah
yang pertama kali digunakan
oleh Jorn Barger pada bulan Desember
1997. Jorn Barger menggunakan
istilah Weblog untuk menyebut kelompok website pribadi yang selalu diupdate secara kontinu dan berisi link-link ke website lain yang mereka anggap menarik disertai dengan komentar-komentar mereka sendiri.
Blog kemudian berkembang mencari bentuk sesuai dengan kemauan
para pembuatnya atau para Blogger.
Blog yang pada mulanya merupakan ''catatan perjalanan'' seseorang di internet, yaitu link ke website yang dikunjungi dan dianggap menarik, kemudian menjadi jauh lebih menarik
daripada sebuah daftar link. Hal ini disebabkan karena para Blogger biasanya
juga tidak lupa menyematkan komentar-komentar ''cerdas'' mereka, pendapat-pendapat pribadi dan bahkan
mengekspresikan sarkasme mereka pada link yang mereka buat.
Dari komentar-komentar tadi biasanya Blog
kemudian menjadi jendela yang memungkinkan kita ''mengintip'' isi kepala dan
kehidupan sehari-hari dari penciptanya. Blog adalah cara
mudah untuk mengenal kepribadian seseorang Blogger. Topik-topik apa yang dia sukai dan
tidak dia sukai, apa yang dia pikirkan terhadap
link-link yang dia pilih, apa tanggapannya pada suatu isu.
Seluruhnya biasanya tergambar jelas dari Blog-nya. Karena itu Blog
bersifat sangat personal.
Roger Yim, seorang kolumnis San Francisco
Gate pada artikelnya di Februari 2001, menuliskan bahwa sebuah Blog adalah
persilangan antara diary seseorang dan daftar
link di internet. Sedangkan
Scott Rosenberg dalam kolomnya
di majalah online Salon pada Mei 1999 menyimpulkan
bahwa Blog berada pada batasan
website yang lebih bernyawa
daripada sekadar kumpulan link tapi kurang instrospektif dari sekadar sebuah
diary yang disimpan di
internet.
Perkembangan lain
dari Blog yaitu ketika kemudian
Blog bahkan tidak lagi memuat
link-link tapi hanya berupa tulisan tentang apa yang seorang Blogger pikirkan, rasakan, hingga apa yang dia lakukan sehari-hari.
Blog kemudian juga menjadi diary anline yang berada di internet. Satu-satunya hal yang membedakan Blog dari diary atau jurnal yang biasa kita miliki
adalah bahwa Blog dibuat untuk
dibaca orang lain. Para Blogger dengan sengaja mendesain Blog-nya dan isinya
untuk dinikmati orang lain.
Blog pertama kemungkinan besar adalah halaman
What's New pada browser Mosaic yang dibuat oleh Marc Andersen pada tahun 1993. Kemudian pada Januari
1994 Justin Hall memulai website pribadinya
Justin's Home Page yang kemudian berubah
menjadi Links from the Underground yang mungkin dapat disebut
sebagai Blog pertama seperti yang kita kenal sekarang.
Hingga pada tahun 1998, jumlah Blog yang ada di luar
sana belumlah seberapa. Hal ini disebabkan karena saat itu diperlukan
keahlian dan pengetahuan khusus tentang pembuatan website, HTML, dan web hosting untuk membuat Blog, sehingga
hanya mereka yang berkecimpung di bidang internet, System Administrator atau
Web Designer yang kemudian pada
waktu luangnya menciptakan Blog-Blog mereka sendiri.
Pada Agustus 1999 sebuah perusahaan Silicon Valley bernama
Pyra Lab meluncurkan layanan Blogger.com yang memungkinkan
siapa pun dengan pengetahuan dasar tentang HTML dapat menciptakan Blog-nya sendiri secara online dan gratis. Walaupun sebelum itu (Juli
1999) layanan membuat Blog online dan gratis yaitu Pitas telah ada dan telah
membuat Blogger bertambah hingga ratusan, tetapi jumlah Blog tidak
pernah bertambah banyak begitu rupa
sampai Blogger.com muncul di dunia per-blog-an.
Blogger.com sendiri saat ini telah
memiliki hingga 100.000 Blogger yang menggunakan layanan mereka dengan pertumbuhan jumlah sekitar 20% per bulan. Blogger.com dan Pitas tentu tidak sendirian,
layanan pembuat blog online diberikan pula oleh Grouksoup, Edit this Page dan juga Velocinews.
Sejak saat itu Blog
kian hari kian bertambah hingga makin sulit
untuk mengikutinya. Eatonweb Portal adalah salah satu daftar
Blog terlengkap yang kini ada diantara
daftar Blog lainnya. Ribuan Blog kemudian bermunculan
dan masing-masing memilih topik bahasannya
sendiri, dimulai dari bagaimana menjadi orangtua yang baik, hobi menonton
film, topik politik, kesehatan, seks, olah raga, buku komik dan macam-macam
lagi. Bahkan Blogger ada Blog
tentang barang-barang aneh yang dijual di situs lelang
Ebay yang bernama Who Would By That?
Cameron Barret menulis pada Blog-nya
esai berjudul ''Anatomy of a Weblog''
yang menerangkan tema dari Blog. Blog
seringkali sangat terfokus pada sebuah
subjek unik yaitu sebuah topik
dasar dan/atau sebuah konsep yang menyatukan tema-tema dalam Blog tersebut.
Secara sederhana topik sebuah Blog
adalah daerah kekuasaan si Blogger-nya
tanpa ada editor atau bos yang ikut
campur, tema segila apa pun biasanya dapat kita temukan sejalan
dengan makin bermunculannya Blog di internet. Dan ya, ide itu telah
terpikirkan, Blogger bahkan sekarang telah membuat Blog
dari Blog, dan bahkan Blog
dari Blog dari Blog.
Dari sedemikian banyak Blog yang ada, Blog-blog yang menetapkan standar dari Blog dan
terkenal sehingga memiliki penggemarnya sendiri di antaranya
adalah Blog milik Jorn Barger, Robot Wisdom
yang disebut-sebut merupakan
Blog terbesar dan paling berguna dimana dia setiap
harinya menyodorkan sekian banyak link yang dibentuk dari ketertarikannya
pada seni dan teknologi. Camworld adalah Blog populer milik
Cameron Barret seorang desainer interaktif di mana dia
mengkatrgorikan topik-topik
Blog-nya pada kategori, Random Thoughts, Web Design dan
New Media. Camworld dapat disebut sebagai Blog klasik dalam
arti Blog tersebut mengandung dosis tepat dari
karakter dan opini pribadi dicampur
dengan keselektifan pemilihan link-nya.
APAKAH
KELEBIHAN BLOG
1. Membina
kredibiliti bagi kepakaran anda.
2. Mendapatkan
trafik ‘percuma’ ke laman web perniagaan anda.
3. Dapat
menyertai program Google Adsense dan program affiliate.
4. Berkomunikasi
dengan bakal dan pelanggan anda.
5. Mempromosikan
perniagaan konvonsional anda dengan berkesan.
6. Menambah
rangkaian perniagaan melalui internet.
7. Kelebihan
dalam mereka laman web.
8. Dapat
mencipta tema bagi blog wordpress.
9. Dapat
menyambung dan menyokong arena blog pada masa akan datang.
Kegunaan
blog
1.Membina rangkaian
persahabatan secara online
2.Memasarkan produk
dan servis di internet.
3.Buat duit dengan
program affiliate dan adsense.
4.Berkongsi ilmu
dan pengetahuan.
5.Berita terkini
(politik, agama, perkembangan dunia dan lain-lain.)
6.Membina
kreadibiliti dan menarik bakal
pelanggan.
7.Ia boleh
menghasilkan pendapatan sampingan seperti meletak iklan adsense, menyewakan
ruang iklan di blog dan program affiliate (letak banner, review dan
lain-lain.). Blog adalah salah satu komponen yang amat wajib untuk anda di
dalam mencapai sesauatu tujuan samada untuk menarik trafik ke laman jualan
anda, membina kredibiliti (tunjuk kepakaran), berkongsi ilmu, berita, san
sebagainya.
8.Dengan blog, kita
boleh menulis, iaitu memberikan maklumat percuma.Tetapi, dalam masa yang sama,
kita boleh mempromosikan produk kita pada blog tersebut.
TYPE OF BLOG..!!
There are various types of blogs, and each
differs in the way content is delivered or written.
By media type
A blog comprising videos is
called a vlog, one comprising links is called a linklog, a site containing a portfolio of sketches is
called a sketchblog or
one comprising photos is called a photoblog.[14] Blogs with shorter posts and mixed media types
are called tumblelogs.
An Artlog is a form of art sharing and publishing
in the format of a blog, but differentiated by the predominant use of and focus
on Art work rather than text.
By device
Blogs can also be defined
by which type of device is used to compose it. A blog written by a mobile device like a mobile phone or PDA is called a moblog.[15]
Some blogs focus on a
particular subject, such as political blogs, travel blogs, fashion blogs, project blogs, niche blogs,
legal blogs (often referred to as a blawgs) or dreamlogs.
While not a legitimate type of blog, one used for the sole purpose of spamming
is known as a Splog. A Slog (Site or website log) is a section
or 'slice' of a regular business website, which is seamlessly integrated within
the regular website structure but is produced with blogging software.
Legal status of publishers
A blog can be private, as
in most cases, or it can be for business
purposes. Blogs, either used internally to enhance the communication and
culture in a corporation or
externally for marketing, branding or PR purposes are called corporate blogs.
Several blog search engines
are used to search blog contents (also known as the blogosphere),
such as blogdigger, Feedster, and Technorati.
Technorati provides current information on both popular searches and tags used to categorize blog postings.
Blogging Communities and Directories
Several online communities exist that connect people to blogs and
bloggers to other bloggers, including Blog Catalogue and MyBlogLog. A collection of local blogs is sometimes
referred to as a Bloghood.
Steps
Assuming you have a site already, all you
need to do is write out what you think each day or however much you update. A
blog is just an online journal someone keeps on their page for all to read.
If you know HTML make a table border for
each of the entries to separate them.
If you don't know HTML or you want people
to comment on your blogs using a script, there are sites which can help with
setting up a blog on your own site. As well as quite a few java applications to
blog.
Tips
Using a host to blog is also free and has
everything supplied for you instead of making it on your own site.
Blogger.com is a good place to start.
Make your blog easy to read and nice
looking, so people will want to read it.
Warnings
Be careful what you blog about because
someone could steal your ideas.
How to Start
a Blog
A "blog", abbreviated word for
weblog, is a web-based journal in which people can publish their thoughts and
opinions on the Internet. Anyone can start a blog. It's straight-forward and,
in a lot of cases, free.
Steps
Find a decent blogging provider that
appeals to you. Some may include MuseCrafters.com, Livejournal.com,
JournalHome.com, Blogger.com, WordPress.com, TheDiary.org, Mindsay.com,
Blog.com, Diaryland.com, Blogdrive.com, or Xanga.com. Most of these sites are
pre-made with templates and push-button publishing that don't require much
technical know-how.
Once you sign up, you'll have a gallery of
ready-made templates to choose from. Select one and personalize it. Add your
name, interests, images, etc.
Add blogging freebies like buttons, images,
blog chalks, imoods, tagboards (for example, myshoutbox.com), guest maps,
guestbooks, comment boxes for readers' input, etc.
Explore other blog sites that offer more
features for a small fee, such as Typepad.com.
Decide on whether or not you want your blog
to be private or personal: do you want any Internet visitor to be able to read
your blog, or do you just want your friends and family to be able to read it?
Most blog sites offer the ability to password-protect your published posts so
only those who you approve of can view what you've written.
Decide on how you want your blog to look.
You can pick a color scheme and layout. Most sites come with a set of
predefined layouts and schemes that you can choose from, or you can edit your
own.
After you've set up your blog, write a few
posts to test it out, and make any adjustments to the layout or style that you
see fit. At first, it will seem tough to figure out what to write, but once you
get into a routine of daily blogging, you will find it addictive. Write about
your day, your thoughts, events, ideas, fears, pleasures, the news, current
affairs, art, or anything you are interested in!
Visit other blogs to build a blogging
circle. When you leave comments, add your blogging address so they can visit
you too.
If you want to make your blog look more
attractive, there are some sites up that have many "skins" that might
make it look better. One example is blogskins.com, which also comes with
Photoshop and HTML tutorials.
Publish your blog by sending the URL to
your friends or publish the URL on your website. Add the URL to posts you make
on other blogs. Done
Tips
If you update your blog frequently, more
people will return on a regular basis to read it. Establishing a reader base
will motivate you to write more and in turn more people will read your posts.
Get into a routine of blogging. Make it
part of your day. Soon, you will notice things during your day and think,
"Hey, I'll blog this."
Personalize your blog. A pretty blog always
catches the eye. Visit blogger.com for ideas; they have a list of their 10 most
recently updated blogs.
You could Google for "blog
California" or "blog Shakespeareans" (or anything else),
depending on location, interests, etc. For instance, if you have a blog on
lawns, you may want visit allaboutlawns.com's forum and other similar type
blogs. Circles of interest are the essence of blogging, and it can start to
develop you as an authority in the "blog-o-sphere" on lawns or
whatever area of interest you choose.
Keep the posts interesting. Try to avoid
focusing on things that most readers won't find worthwhile (such as "I
went to the mall today and saw Kelly.") Write about things you noticed,
thoughts you had, and feelings or ideas. Blog about a recent trip to Spain.
Write about the chemical explosion during class.
Spell check your writing before posting.
Some sites allow you to make money off your
blog by using an Amazon Associates ID or by placing Google AdSense
advertisements. If popular enough, your blog could start to pay your bills.
Don't feel bogged down if no one visits
your site for the first few months. As with communities this large, it will
take some time for your blog to get noticed.
If you want a broad (international)
readership, do not use too many abbreviations or slang terms that might not be
easily understood by people who are not from your country/area.
Get interesting news from Yahoo Oddly
Enough..., other Yahoo stories, Crayon.net and other websites that you
frequently read.
Blog on a specific subject. You can't
please everyone, so target a specific audience and go with it.
See also How to Write a Famous Blog
Warnings!!!
Avoid posting anything on your blog that
might be personal to other people if just anyone can read your blog (example:
Your uncle might object that it's published on the Internet that he is an
alcoholic). If something is personal, avoid using last names at the very least,
or make up a name for that person. Be wary of unwarranted attention. Blogs are
for the world to read. If you want a private blog just for friends, use Xanga
or any other password-protected blogging site.
Xanga and MySpace are good for beginners,
but for more public blogs, sites like Typepad and Blogger are much more
"respected".
Be wary of unwarranted attention. Blog
stalking is common; don't give out too much personal information such as name,
location, school, etc.
Read the small print. If you don't, your
blog's content may be "owned" by the company that puts it on the web
for you.
Don't make your blogs like MySpace
bulletins (adding random posts to suck in friends) and don't include your
friend's name or websites in them either.
JENIS .. BLOG!
Terdapat pelbagai jenis blog, dan ini
berbeza mengikut cara ianya ditulis dan disampaikan.
Mengikut jenis media
Blog yang mefokuskan kepada video dinamakan
vlog, satu link yang terdiri daripada dipanggil linklog, sebuah laman yang
mengandungi lakaran portfolio dipanggil sketchblog atau salah satu yang terdiri
daripada gambar dipanggil photoblog. [14] Blog dengan jawatan yang lebih pendek
dan bercampur-campur jenis media dipanggil tumblelogs.
Artlog adalah satu bentuk perkongsian seni
dan penerbitan dalam format blog, tetapi berbeza dengan menggunakan berpengaruh
dan memberi tumpuan kepada kerja-kerja Seni lebih daripada teks.
Sejenis jarang blog yang dihoskan di
Protokol menggali dikenali sebagai Phlog
Oleh peranti
Blog juga boleh ditakrifkan oleh jenis
peranti yang digunakan untuk mengarang. Sebuah blog yang ditulis oleh peranti
mudah alih seperti telefon bimbit atau PDA dipanggil moblog. [15]
Genre
Beberapa blog fokus kepada subjek tertentu,
seperti blog politik, pelancongan, blog fesyen, blog projek, blog niche, blog
undang-undang (sering dirujuk sebagai blawgs) atau dreamlogs. Walaupun bukan
jenis yang sah blog, salah satu daripadanya digunakan untuk semata-mata untuk
menghantar spam yang dikenali sebagai Splog. A bekerja keras (Laman atau layari
laman web) merupakan satu seksyen atau 'keping' laman web perniagaan tetap,
yang lancar bersepadu dalam struktur laman web biasa tetapi dihasilkan dengan
perisian blog.
Status undang-undang Penerbit
Sebuah blog boleh swasta, seperti dalam
kebanyakan kes, atau ia boleh untuk tujuan perniagaan. Blogs, sama ada
digunakan secara dalaman untuk meningkatkan komunikasi dan budaya dalam
perbadanan atau luaran bagi tujuan pemasaran, penjenamaan atau PR dipanggil
blog korporat.
Blog enjin carian
Beberapa enjin carian blog digunakan untuk
mencari isi kandungan blog (juga dikenali sebagai blogosphere), seperti
blogdigger, Feedster, dan Technorati. Technorati menyediakan maklumat terkini
berhubung kedua-dua paling popular dan tag yang digunakan untuk mengkategorikan
blog yang dihantar.
Komuniti Blogging dan Direktori
Beberapa komuniti dalam talian wujud yang
menghubungkan orang ramai ke blog dan blogger kepada blogger lain, termasuk
Catalog Blog dan MyBlogLog. Koleksi blog tempatan kadang-kadang dirujuk sebagai
Bloghood.
Langkah-langkah
Dengan mengandaikan anda mempunyai laman
web yang sudah, semua yang anda perlu lakukan ialah menulis apa yang anda
berfikir setiap hari atau sekalipun anda mengemas kini. Sebuah blog adalah
hanya seseorang jurnal dalam talian menyimpan pada halaman mereka untuk semua
membaca.
Jika anda tahu HTML membuat sempadan jadual
bagi setiap penyertaan untuk memisahkan mereka.
Jika anda tidak tahu HTML atau anda mahu
orang ramai yang memberi komen tentang blog anda menggunakan skrip, terdapat
laman web yang boleh membantu dengan menubuhkan sebuah blog di laman web anda
sendiri. Serta cukup java beberapa permohonan untuk blog.
Tips
Menggunakan tuan rumah kepada blog juga
percuma dan memiliki segala yang dibekalkan untuk anda tidak membuat ia di
laman web anda sendiri.
Blogger.com adalah tempat yang baik untuk
memulakan.
Membuat blog anda mudah untuk membaca dan
bagus cari, jadi orang akan mahu membacanya.
Amaran
Berhati-hati apa yang anda blog kira-kira
kerana seseorang boleh mencuri idea anda.
Bagaimana Memulakan Blog
"Blog", perkataan singkatan untuk
weblog, jurnal berasaskan web di mana orang ramai boleh menerbitkan pemikiran
dan pendapat mereka di Internet. Sesiapa sahaja boleh memulakan blog. Lurus ke
hadapan dan, dalam banyak kes-kes, percuma.
Langkah-langkah
Cari penyedia blog yang layak yang merayu
kepada anda. Sesetengah mungkin termasuk MuseCrafters.com, Livejournal.com,
JournalHome.com, Blogger.com, WordPress.com, TheDiary.org, Mindsay.com,
Blog.com, Diaryland.com, Blogdrive.com, atau Xanga.com. Kebanyakan laman-laman
ini adalah pra-dibuat dengan template dan tekan butang penerbitan yang tidak
memerlukan banyak pengetahuan teknikal.
Sebaik sahaja anda mendaftar, anda akan
mempunyai sebuah galeri template yang sedia ada untuk dipilih. Pilih satu dan
memperibadikan ia. Tambah nama, minat anda, imej, dan sebagainya.
Tambah blog freebies seperti butang, imej,
chalks blog, imoods, tagboards (contohnya, myshoutbox.com), peta tetamu,
Guestbook, comment kotak untuk input pembaca ', dan sebagainya.
Terokai laman blog lain yang menawarkan
lebih banyak ciri-ciri dengan bayaran yang kecil, seperti Typepad.com.
Memutuskan sama ada atau tidak anda mahu
blog anda untuk persendirian atau peribadi: adakah anda mahu mana-mana
pengunjung ke Internet boleh membaca blog anda, atau adakah anda hanya mahu
rakan dan keluarga anda boleh membaca? Kebanyakan laman blog menawarkan
keupayaan untuk kata laluan melindungi posts disiarkan anda begitu sahaja
orang-orang yang anda bersetuju dengan boleh melihat apa yang anda tulis.
Membuat keputusan mengenai bagaimana anda
mahu blog anda untuk melihat. Anda boleh memilih skim warna dan susun atur.
Kebanyakan laman web datang dengan satu set layout dan skim dipratentukan yang
anda boleh memilih daripada, atau anda boleh mengedit sendiri.
Selepas anda telah ditubuhkan blog anda,
menulis pos yang sedikit untuk menguji, dan membuat apa-apa pelarasan kepada
susun atur atau gaya yang anda lihat patut. Pada mulanya, ia akan kelihatan
sukar untuk memahami apa yang menulis, tetapi sebaik sahaja anda masuk ke dalam
rutin harian blog, anda akan mendapati ketagihan. Menulis mengenai hari,
fikiran anda, peristiwa, idea, kebimbangan, keseronokan, berita, hal ehwal
semasa, seni, atau apa-apa jua yang anda berminat untuk!
Lawati blog-blog lain untuk membina bulatan
blog. Apabila anda meninggalkan komen, menambah alamat blog anda supaya mereka
boleh melawat anda juga.
Jika anda ingin membuat blog anda kelihatan
lebih menarik, terdapat beberapa laman up yang mempunyai banyak "kulit"
yang mungkin membuat ia kelihatan lebih baik. Satu contoh adalah blogskins.com,
yang juga dilengkapi dengan tutorial Photoshop dan HTML.
Menerbitkan blog anda dengan menghantar URL
kepada rakan-rakan anda atau menyiarkan URL di laman web anda. Tambah URL untuk
siaran yang anda buat di blog-blog lain. Selesai
Tips
Jika anda mengemaskini blog anda dengan
kerap, lebih ramai orang akan kembali secara tetap untuk membaca. Mewujudkan
asas pembaca akan mendorong anda untuk menulis dan seterusnya lebih ramai orang
akan membaca posting anda.
Masuk ke dalam rutin blogging. Jadikan ia
sebahagian daripada hari anda. Tidak lama lagi, anda akan melihat
perkara-perkara semasa hari anda dan berfikir, "Hei, saya akan blog
ini."
Peribadikan blog anda. Sebuah blog yang
cantik sentiasa menangkap mata. Lawati blogger.com untuk idea-idea; mereka
mempunyai senarai 10 blog mereka yang paling Baru saja di update.
Anda boleh Google untuk "blog
California" atau "blog Shakespeareans" (atau lain-lain),
bergantung kepada lokasi, kepentingan, dll. Sebagai contoh, jika anda mempunyai
blog di halaman rumput, anda mungkin mahu melawat forum allaboutlawns.com 'dan
lain-lain jenis yang sama blog. Bulatan kepentingan intipati blog, dan ia boleh
mula untuk membangunkan anda sebagai pihak berkuasa dalam blog-o sfera-"di
atas halaman rumput atau apa sahaja kawasan faedah yang anda pilih.
Pastikan siaran menarik. Cuba untuk
mengelak daripada memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang kebanyakan
pembaca tidak akan mendapati berbaloi (sebagai "saya pergi ke pusat
membeli-belah hari ini dan melihat Kelly.") Write tentang apa yang anda
perasan, pemikiran anda telah, dan perasaan atau idea. Blog tentang perjalanan
ke Sepanyol baru-baru ini. Menulis mengenai letupan kimia semasa kelas.
Pemeriksaan ejaan tulisan anda sebelum
posting.
Beberapa laman web membolehkan anda untuk
membuat wang off blog anda dengan menggunakan ID Amazon Associates atau dengan
meletakkan iklan Google AdSense. Jika cukup popular, blog anda boleh mula
membayar bil-bil anda.
Jangan merasa buntu jika tiada siapa yang
melawat tapak anda untuk beberapa bulan pertama. Seperti dengan masyarakat
besar ini, ia akan mengambil sedikit masa untuk blog anda mendapat perhatian.
Jika anda ingin pembaca yang luas
(antarabangsa), tidak menggunakan terlalu banyak singkatan atau segi slang yang
mungkin tidak mudah difahami oleh orang-orang yang bukan dari negara / kawasan
yang anda.
Dapatkan berita menarik dari Yahoo Anehnya
Cukuplah ..., Yahoo cerita-cerita lain, Crayon.net dan laman web yang lain
bahawa anda sering membaca.

Lihat juga Bagaimana Tulis Blog Terkenal
Amaran!!
Elakkan posting apa-apa di blog anda yang
mungkin peribadi kepada orang lain jika semua orang boleh membaca blog anda
(contoh: bapa saudara anda mungkin membantah bahawa ia diterbitkan di Internet
bahawa beliau beralkohol). Jika ada sesuatu yang peribadi, elakkan daripada
menggunakan nama-nama terakhir sekurang-kurangnya, atau membuat nama untuk
orang itu. Berhati-hati dengan perhatian yang tidak munasabah. Blogs adalah
untuk dunia membaca. Jika anda ingin blog swasta hanya untuk kawan-kawan,
gunakan Xanga atau mana-mana laman blog yang dilindungi kata laluan lain.
Xanga dan MySpace adalah baik untuk pemula,
tetapi untuk blog yang lebih awam, tapak seperti TypePad dan Blogger adalah
lebih "dihormati".
Berhati-hati dengan perhatian yang tidak
munasabah. Ketenteraman dan ugutan Blog adalah perkara biasa, tidak memberi
terlalu banyak maklumat peribadi seperti nama, lokasi, sekolah, dll.
Baca cetakan kecil. Jika anda tidak berbuat
demikian, kandungan blog anda boleh "dimiliki" oleh syarikat yang
meletakkannya di web untuk anda.
Jangan membuat blog anda seperti buletin
MySpace (menambah posts rawak untuk menghisap dalam rakan-rakan) dan tidak
termasuk nama atau laman web rakan anda di dalamnya sama ada.
No comments:
Post a Comment